Ryhtiä – sekä iloa ja virkeyttä parijoogasta

Hei ihanat,

viime aikoina on ollut  kaikenlaista menoa, enkä ole hetkeen ehtinyt päivittää tätä blogia, mutta täällä ollaan taas! Jaa että missäkö olen huidellut niin kiireisenä…? Noh, sanotaan näin, että tässä on ollut kaikenlaista pientä säätöä niin opiskelu- kuin ihmissuhde rintamallakin.

Kaikenlaiseen säätöön liittyen, tällä viikolla sattui myös tilanne, jossa ajauduin parijoogaan. Jep. Ei siitä sen enempää, että miten siihen tilanteeseen ajauduin, mutta itse parijoogasta kyllä. Nimittäin, innostuin aika lailla yhdessä tehtävistä tehokkaista liikkeistä. Olen ennen jonkin verran joogannut, mutta aina yksin. Joogaaminen minun tapauksessa on  ollut sellaista omaan kuplaan käpertymistä ja ajattelin että liikesarjojen tekeminen toisen kanssa olisi jotenkin hankalaa ja kiusallista. Mutta ei, oli yllättävän kivaa joogata ja venytellä toisen kanssa.

Tuon yhteisen tuokion seurauksena ajattelin tehdä ryhtiliikkeen,  kirjaimellisesti. Nimittäin, tässä yhtenä päivänä, selkääni oikoessa, laskin huvikseni, että vietän vuorokauden aikana keskimäärin 6 tuntia istuma-asennossa. Eipä siis ole mikään ihme, että niskaa särkee, veri ei kierrä päähän ja selkä on väsynyt, puhumattakaan siitä, että mitä tämä kaikki istuminen tekeekään ryhdilleni… Oli siis oikeastaan onni että ajauduin joogaamaan kämppikseni kanssa, sillä se sai minut myös heräämään, en halua olla kyömyselkä!

Päätin siis, että alan venytellä ja /tai joogata päivittäin, vaikka vain edes yhden liikkeen päivässä jos on kiire. Eikä kehonhuolto teillekään pahaa tee, rakkaat lukijani, ja siksipä taltioin muutaman helpon liikkeen teidänkin iloksenne.

loppumeditointi

Syvähengityksillä on hyvä aloittaa, happi kulkee kehoon, samalla kiireet karisevat ja mieli rauhoittuu. Risti-istunta tekee myös hyvää ryhdille. Pidä selkä suorana ja hengitä muutaman kerran nenän kautta syvään sisään ja suun kautta hitaasti ulos.

jalkojen_venytys

Hengittelystä on helppo siirtyä seuraavaan liikkeeseen, joka venyttää sisäreisiä. Edelleen, kiinnitä huomiota istuma-asentoosi, älä päästä selkää notkolle, vaan pidä hyvä ryhti. Istukaa parin kanssa vastakkain, ottakaa toisianne kädestä kiinni ja laittakaa jalkapohjat yhteen. Tässä asennossa on hyvä olla muutaman syvähengityksen verran.

sela%cc%88n_ka%cc%88a%cc%88nto%cc%88

Tämä liike lisää yläkehon liikkuvuutta.  Sinä joka teet paljon istumatyötä, muista kiertoliike, päivittäin! Istukaa parin kanssa risti-istunnassa vastakkain ja ottakaa toisianne kiinni kuvan osoittamalla tavalla. Toistakaa liikettä muutaman hengityksen verran ja sitten vaihtakaa puolta, jotta toinenkin puoli venyy.

krista_pita%cc%88a%cc%88_tomi_lankussa_jaloillaan

Okei, sitten vähän vaativampi liike, joka tekee hyvää tasapainolle, selälle  ja keskikehon syville vatsalihaksille….ja on hauskaa. (Mutta olkaa varovaisia!) Kun makaat maassa, huomioi ettei selkäsi mene notkolle.

sela%cc%88n_taitto_istualtaan_1

Tämä on ihana ja rentouttava venytys, joka avaa rintakehää ja venyttää selkää. Istukaa parinne kanssa selät vastakkain. Toinen kumartuu eteen ja toinen kallistuu eteen kumartuvan selkää vasten taaksepäin. Taas muutama rauhallinen hengitys ja sitten vuoro vaihtuu toisinpäin.

sela%cc%88n_taitto_seisaaltaan

Tämä on niin kiva ja helppo liike jolla olisi hyvä aloittaa vaikka jokainen päivä sillä se saa energiat virtaamaan. Ottakaa parinne kanssa toisianne lujasti käsistä kiinni ja nojatkaa kumpikin omalla painollanne hieman taaksepäin. Kallista päätäsi myös hieman, ei liikaa, taaksepäin.

Tässäpä tämä tällä kertaa, pitäkää itsestänne huolta ja askel ryhdikkäänä! Ja hei, yksikin liike päivässä on parempi kuin ei mitään…